– En irakisk familj känner sig kränkta och diskriminerade. Händelsen utspelade sig i mars i år på järnvägsstationen i Lund
Familjen var i god tid på stationen i Lund för att i mars i år resa med Skånetrafiken till Kastrup i Köpenhamn, där de skulle med ett flygplan till sitt forna hemland. När tåget kom bar pappan raskt in två väskor och frun bar det minsta barnet. Den åttaåriga dottern kunde själv bära sin väska ombord i tåget, men det klarade inte fyraåringen, som stannade kvar på perrongen med sin väska.
– Jag sa att jag skulle komma och hjälpa honom, men innan jag hann hämta honom stängdes och låstes dörrarna, säger pappan till aftonbladet.se.
– Självklart så känner sig denna familj kränkta och diskriminerade och som alla andra muslimska gökungar ska de matas med pengar. DO har krävt in en förklaring av Skånetrafiken.
– Familjen har fått 500kr som är maxbeloppet i resegarantin från Skånetrafiken.
Sydsvenskan
Här är den aktuella motorvagnstypen som används i tågen över Öresundsbron. På järnvägsspråk har den littera X31.
Med en liten lätt googling får man denna information om motorvagn X31:
-På Öresundsförbindelsen är det inte som normala fall i Sverige lokföraren som ansvarar för passagerarnas säkerhet, utan ombordpersonalen är särskilt ombordansvarig enligt danska regler.
– Tyvärr så har inte artikelförfattaren några större kunskaper om hur det fungerar med järnvägsdrift och dess fordon.
– Föraren av detta tåg manövererar ej dörrarna utan det gör personalen som jobbar inne i tåget kan jag upplysa artikelförfattaren.
Aftonbladet
– Bloggen har letat upp en liknande händelse som inträffade i juli 2006, denna gång på stationen i Skövde. Då blev en 3-åring ”frånåkt” på perrongen. Även denna gång handlar det om invandrarfamilj Tabita Aliaj och Gezim Aliaj och deras son Viktor
SR Skaraborg
En Lidköpingsfamilj på tågresa tvingades maktlösa se på, när deras treåring blev kvar på perrongen i Skövde när tåget avgick.Tågpersonalen vägrade stoppa tåget och nu polisanmäler familjen händelsen
Konstigt att det inte gapades om kränkning och diskriminering på nästan samma händelse i Skövde som Lund, kan det vara så att familjen Aliaj inte är lättkränkta muslimer.
september 22, 2008 at 11:49 e m
flyktingar som åker hem på semester.
september 23, 2008 at 1:25 f m
Skånskan skriver att sonen Mohammed grät i två månader efter mötet med Skånetrafiken
september 23, 2008 at 1:54 f m
Jag fattar verkligen inte vad du menar. Hela din text är totalt ologiskt ihopsatt. Menar du alltså att du inte skulle bli tokig om tåget körde ifrån din unge? Det handlar inte om kränkning och diskriminering, det handlar om att ett fyraårigt litet barn fick sin värsta mardröm besannad.
september 23, 2008 at 5:33 f m
Jag tycker det är helt ointressant vem på tåget som bär ansvaret för att öppna dörrarna. Om jag varit i samma situation hade jag gjort allt i min makt för att få någon att öppna dörrarna eller på något sätt hjälpa till. Dessutom tycker jag det är helt rätt att försöka sätta dit Skånetrafiken på alla tänkbara sätt, inklusive anmäla till DO. Tågpersonalen kunde snabbt kontaktat stationen för att se till att fyraåringen kom i säkerhet.
september 23, 2008 at 6:40 f m
Förlåt, men var fick du information om att de var muslimer ifrån? Det stod inte någonstans i artikeln.
Och har helsvenska familjer aldrig haft samma problem, eller är det enligt dig frågan om en ”muslimsk” företeelse?
”- Självklart så känner sig denna familj kränkta och diskriminerade och som alla andra muslimska gökungar ska de matas med pengar”, wow! Rätt och slätt rasism och förtal!
Du skriver att personalen ombord har ansvaret för dörrarna, betyder det då att lokföraren ska ignorera faktumet att de inte har barnet ombord och påbörja färden? Varför inte bara ta 20 sekunder av att be personalen öppna dörrarna, och ta ombord barnet?
Nej om händelseförloppet är som Sydsvenskan skriver är det uppenbart att personalen ombord gjort ett fel, men diskriminering vet jag inte. Det är upp till DO att bedöma.
september 23, 2008 at 6:44 f m
Nu är det så att enligt den Svenska lagstiftningen så måste Skånetrafiken BEVISA att familjen inte diskriminerades, så om ord står mot ord så vinner familjen.
september 23, 2008 at 8:28 f m
Det har väl fan ingenting med religion att göra! Du är ju dum i huvvet
september 23, 2008 at 8:32 f m
Jag håller med Kristin, hela din text är korkat, jag skulle reagera precis som den familjen. Herre Gud,tänkt om det var min son, jag vill inte ens tänka på det.
september 23, 2008 at 9:09 f m
På ett tåg så ger tågmästaren klarsignal till lokföraren som sedan begär klarsignal från ett övervakningssystem för att få köra. Har man väl fått klarsignal så kan man inte stanna tåget hur som helst på grund av säkerhetsskäl. Att någon är glömd på perrongen är inte skäl nog att stanna tåget och det föreligger inte heller någon fara för liv då. Förmodligen därför tåget inte stannat.
Pojken hade enligt sydsvenskan en ”äldre kvinna som ej pratar svenska” i sällskap. Han var alltså inte själv där.
Att en familj åker till Irak på ”semester” tycker jag låter väldigt konstigt. Förmodligen samma land som de absolut inte kan åka tillbaka till på grund av att de är dödshotade om migrationsverket skulle fråga.
Man kan även undra vad DO har med det här att göra. Är DO till för att stävja diskriminering eller är det en klagobyrå för invandrare som vill ha ännu mer pengar från svenskarna.
Tåget skulle inte stannat vilket ursprung pojken än hade. Var ska en svensk familj vända sig för att få skadestånd i en liknande situation? Visst ja, en svensk man kan ju inte bli diskriminerad i Sverige.
september 23, 2008 at 9:13 f m
Det hela handlar om en förälder som inte har koll på sina barn. Det handlar också om en ”flykting” som uppenbarligen inte längre är hotad, utan kan åka på semester till landet de ”flytt” ifrån.
Hur kommer det sig att det bara är invandrare som glömmer sina barn på perrongen. Det måste ju vara någon sorts mentalitet som styr sådant.
Att sedan försöka få pengar av Skånetrafiken är ju bara patetiskt.
september 23, 2008 at 9:21 f m
Lättkränkta muslimer? Jaha, så man e tydligen muslim när man protesterar? Om det vore en svenska da? Då skulle du inte ha reagerat på detta viset.
september 23, 2008 at 10:24 f m
Jävla efterblivna unge. Om man är så jävla dum i huvet så att man missar tåger får man fan skylla sig skjälv. synd att dörrarna inte krossade huvet på fanskapet när de stängdes.
september 23, 2008 at 10:27 f m
Kristin: Varför är det då DO som kräver svar?
september 23, 2008 at 11:12 f m
Ännu en fundering, kanske mer sansad 🙂
Om man läser runt lite så var uppenbarligen ”kvinnan som inte kunde svenska” barnens mormor.
Då skedde alltså följande:
Mamma går ombord med två barn, ett går själv och ett bär hon på.
Pappan bär ombord två väskor.
Vad gjorde då mormor, eller snarare INTE gjorde. Vad hindrade henne från att se till att fyraåringen befann sig i tågets omedelbara närhet och hjälpa den ombord? Om hon och barnet stod längre bort så är det kanske inte konstigt att tågvärden uppfattade det som att de inte skulle med.
Mormor kan ju inte direkt vara lastgammal, om mamman har en unge på 8 så borde mormor vara runt femtio.
Om DO skall utreda detta så kan de väl ifrågasätta mormors handlande. det var ju hennes ickehandlande som gjorde att pojken blev kvar.
Dessutom stannar inte tåg direkt, av säkerhetsskäl.
september 23, 2008 at 11:35 f m
Berikarna har lärt sig att man kan dryga ut semesterkassan genom att gråtande vända sig till DO. Vem kan beskylla dem för det? Sedan får man 50.000 i skadestånd och skrattar de åt det Svenska samhället, över hur dumma och lättlurade vi är. Om deras son får traumatiska besvär av att åka med Skånetrafiken men samtidigt kan åka till Irak på semester utan men så tycker jag att de borde stanna i Irak.. För gott!
september 23, 2008 at 11:54 f m
Kristin : Det första man gör är att se till att barnen kommer på tåget sen väskorna eller ? sen har det framkommit att damen som tog hand om Mohammed var hanns mormor och då undrar man om hon inte kunnat vara behjälplig med att se till att ungen klev på tåget för inte ville väl hon att familjen skulle missa sin semester i landet dom flytt för sina liv i från, men semestern vart väl för dyr så att ett par hundra tusen för kränkning och diskriminering skulle nog sitta som en fläskläpp.
september 23, 2008 at 12:59 e m
Kristin, Martin m fl:
En enkel lösning på problemet är NI betalar det skadestånd som DO med alla sannolikhet utdömer ur egen fick eftersom ni vurmar så för dessa diskriminerade gökungar, så lever ni som ni lär. Vi övriga skattebetalare har inget intresse av att finansiera detta vansinne som fullständigt saknar proportioner.
september 23, 2008 at 1:38 e m
Semester i landet man ej kan vända tillbaka till!?!
Är det bara jag som inte får den meningen att gå ihop?
september 23, 2008 at 1:40 e m
Det är du som har fel för dig i dina antaganden om hur tåg framförs. Klart kan vi som lokförare öppna och stänga dörrarna, det är även jag som gör bedömningen om ett oannonserat stopp krävs vid en station och jag hade hellre sett att en far hade dragit i nödbromsen än att köra ifrån ett barn. Det är oansvarigt och förfärligt det som har inträffat.
Och när man läser ditt inlägg så undrar man stilla om det inte är du själv som sitter med de största fördomarna om det muslimska folket. Det är enligt dig är det tydligen inget större problem att ett barn har blivit kvarlämnat av skånetrafiken utan problemet är istället familjens bedömning om att katastrofen hände pga av deras hudfärg.
Fördomsfri lokförare som skäms
Anna
september 23, 2008 at 3:40 e m
Tror inte att det finns någon människa som inte tycker att det är hemskt när ett litet barn blir ensamt kvar på perongen. Kan vi alla hålla med om det?
I det här fallet så vart inte barnet lämnat ensamt utan MED mormor!
Att sen begära ut pengar via DO är ett hån mot alla som verkligen BLIR diskriminerade!
september 23, 2008 at 4:12 e m
Thom: bra talat, jag tror ingen medvetet åker ifrån någon.
Anna: – 1. Du som verkar veta, vilka regler gäller för att ”backa tillbaka”, jag tror tåget var på rull när föraren påtalades om detta.
2 Finns det inte personal i tåget som man kan göra uppmärksam på att man håller på att ”lasta in väskor”
3 När man tittar på bilden av aktuellt tåg så ser man inga backspeglar och utan backspeglar är det svårt att se bakåt.
Om man läser på wikipedia så används ”danska regler” och det är ombordpersonalen som är ansvarig för tåget.
september 23, 2008 at 4:14 e m
När någon skriver under som ”Fördomsfri” så ringer alla möjliga klockor i mig. 🙂
september 23, 2008 at 4:14 e m
– Konstigt att inte en vuxen tar hand om de 2 barnen samt andra vuxen lastar in baggaget i vestubulen, det är stora dörrar på dessa tåg samt instegen är väl i perronghöjd.
september 23, 2008 at 4:27 e m
när en muslim går genom ett min fält så är det .Barnen först ,sen frun”arna” och så kamelen och till sist gubben
september 23, 2008 at 6:31 e m
Jovisst kan jag svara:
1: Nej backa gör man inte utan radio/kontakt med annan godkänd signalist som kan göra klart back signal åt mig. Men du ANTAR att tåget var i rull…. anta är farligt att göra.
Men jag kan ju tyvärr inte uttala mig hurvida så var fallet här 😉
Det får utredningen visa på senare.
2: Jo ombord ansvarig, i detta fall ”kontrollanterna” signalerar till mig som lokförare klart att köra lås dörrar. Så det som inträffat är nog pga i första hand bristande uppmärksamhet av ombord ansvarig.
Däremot kan aldrig ombord ansvarig på en X31a ta ansvar för ett stopp av rörelse, det kan endast lokförare göra så fadern gjorde helt rätt i att försöka ta kontakt med föraren.
Var tåget i rörelse
UTANFÖR station hade jag inte kunnat stanna utan jag hade istället direkt tagit kontakt med stations ansvarig i Lund för ett omhändertagande av barnet, inte avfärdat fadern som hände i detta fall.
3: Nej x31orna har inga backspeglar vilket är ett av deras största fel. Backspegel gör det lättare för mig som lokförare att själv hålla koll på perrongen, det är därför ni så ofta ser oss hänga ut genom fönstret när vi står på station. I nästa version av tågsättet får vi säkert kameror istället för de saknade backspeglarna.
Sen kan jag ju undra var du fått informationen om att den icke svensktalande kvinnan var pojkes mormor? Jag ANTAR att det ANTAS lite igen?!
Mvh Tåg Anna
Fortfarande fördomsfri
september 23, 2008 at 7:56 e m
Anna du verkar en smula BLÅST! Om du nu jobbar på sj vet du också om de nya reglerna eller? Dessutom ser man för fan till att vara i tid och framförallt barnen föra väskorna eller? Vilka spån det finns
september 23, 2008 at 8:29 e m
Man kanske inte ska ha fler barn än att man kan hålla reda på dem.
Själv brukade jag ofta åka buss ensam med mina tre när de var små och inte f-n blev någon av dem frånåkt.Skiljer två år mellan varje barn så det gällde att hålla koll.
Det kanske har att göra med deras värdering av barnen.Man ser ofta väldigt små invandrarbarn ensamma ute.
september 23, 2008 at 8:40 e m
citerat från artikeln i Skånskan:
”Förtvivlad och gråtande ser familjen sin upprörda son stå kvar på perrongen när tåget rullade i väg.”
– Tåget måste ha varit i rörelse.
”Efter två minuter stannade tåget på grund av teknisk orsak. Åtta minuter senare fick Khaled Boukai kontakt med en bekant i Lund som snabbt begav sig till stationen och fann den frusna sonen och kvinnan på perrongen.”
– Mohammed var ej ensam kvar på perongen utan den här kvinnan var tillsammans med han.
http://www.skd.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080922/NYHETER/923026794/1012
september 23, 2008 at 8:49 e m
Nu har G-T en artikel med möjlighet att kunna kommentera.
http://www.gt.se/nyheter/1.1309234/tagforaren-vagrade-slappa-ombord-4-aring
september 23, 2008 at 9:01 e m
Ja du Roberth… jag har full koll frågan är om du har 🙂
Vilka regler är det du syftar på? Säkerhetsföreskrifter för framförande av tågsätt på station/linje?
Säkerhetsansvar? Ombordansvarig syftar på att säkerhetsansvaret inför passagerarna. När vi endast trafikerade Svensk tågräls hade vi som lokförare det fulla ansvaret angående säkerhet. Tex evakuering av tåg, kontroll av avstigande/påstigande vid station. det ansvaret har nu Ombordansvarig tagit över vid Öresundstrafik. Men det är jag som lokförare som har ansvaret för alla avgöranden vid framförande, stopp etc det är jag som har kontakt med ställverk (de som ser över alla tågrörelser och växlingar) inte ombordansvarig och anser jag att ett stoppande av rörelse är berättigat är det mitt ansvar och ingen annans.
Något annant?
Blåst över!
september 23, 2008 at 10:06 e m
Läste igårkväll en tråd om svenskars möte med berikarna på Exilen. En tjej vittnar, en pingvinmamma kommer med sina ungar. En av dom vänder sig mot tjejen och säger ”jag ska cutta dig!”. Mamman reagerar öht inte mot detta beteende. Dom tar helt enkelt hand om sina barn när det passar dom själva. Det verkar som om dom resonerar att om ett barn dör så är det bara att trycka ut ett nytt!
september 23, 2008 at 10:14 e m
Fördubblad invandring efter ny lag
Migrationsverket räknar med att den nya lagen kommer att fördubbla invandringen nästa år. 37 000 personer väntas söka arbetstillstånd.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=447041
september 23, 2008 at 10:26 e m
Man undrar vem som påstår att de var i god tid, familjen själva eller Sydsvenskan, var de med vid stationen, eller har tågvärdarna sagt att familjen var i god tid? Och kunde dessa människor svenska alls, så de kunde göra sig förstådda, eller gastade de mest och man trodde att de bara ville stoppa tåget i största allmänhet? Dessutom att låta ungen stå och titta på medan pappa och mamma går in i tåget, barnet står tillsammans med mormor som om de skulle vinka av de övriga, hur ska man som tågpersonal fatta det? Vi får väl sluta att vinka av våra anhöriga så inte det uppstår missförstånd, eller så får tågvärdarna ropa till alla som står på perrongen: ska ni med eller? Och de får baske mig också svara tydligt på svenska ja eller nej!
Det har hänt en liknande historia innan, men det kan ha varit av ett annat slag än denna.
Och dessutom åka på semester till ett land man flytt ifrån, det är helt sanslöst då vi fortfarande tar emot flyktingar från Irak, som bara måste ha skydd! Det är en skandal, inget mindre!
september 24, 2008 at 10:56 f m
Anna hur vore du om du tog ur huvet ur ……..
september 24, 2008 at 11:03 f m
Är så trött på en del journalisters snyfthistorier.Om man väljer att resa hem på semester till ett land som man har flytt ifrån och dessutom tar med och riskerar sina barns liv,vad har man då för känslor egentligen.Att sedan anmäla Skånetrafiken för man själv har ”glömt” sin 4-åring på perrongen är ju skrämmande.De borde ju själva anmälas för framkallande av fara för sina barn!
september 24, 2008 at 11:14 f m
lee: Barnet togs om hand på staionen av mormor, journalisterna vill vinkla det som att Mohammed stog där ensam och övergiven, gråtandes osv.
-Landets nya importerade adel ska alltid göras som ett offer i media.
september 24, 2008 at 7:41 e m
Skånetrafiken har nu gett sin version av händelsen.
september 24, 2008 at 9:43 e m
rim: Tack!
http://sydsvenskan.se/lund/article371593/Foljde-reglerna-nar-fyraaring-blev-kvar-.html
Ska bli intresant och se om DO går till domstol nu.
september 24, 2008 at 11:01 e m
Fria Nyheter har en kort resume av Skånetrafikens/SJs svar (en PDF-fil) på
http://frianyheter.wordpress.com/2008/09/22/nagra-nya-anmalningar-till-do/
september 26, 2008 at 8:07 e m
På mig verkar det väldigt regiserat från familjens sida. ”I god tid”? vad behöver man för att få in 3 ungar 2 vuxna och ett par väskor i ett tåg om man har avsikt därom? 15 skunder? Om 4 åringen med avsikt stannade kvar på perrongen med mormor eller bara i största allmänhet beter sig som arabungdjävlar gör. Så for ungdjävlen väl runt och förpestade livet för vanligt folk som väntade på sin tur….
Antingen eller, så är det bara att ta fasta på att familjen for tillbaka till Irak. Behöver vi veta mer? Det är ju trevligt att dom självmant åker dit, sen blir konststycket att få dom att bli kvar där igen….
september 27, 2008 at 12:47 e m
Ombordpersonal, dvs tågvärd, Är ombordsansvarig i överfarten till ZKH via ZCPH, i Sverige är det Alltid lokföraren som är ansvarig ombord, så även i X2000 numera.
Tågvärden ger i sverige en signal till föraren att det är klart för avfärd, men det sista ansvaret för avgång och vad som därefter sker åligger föreren. Då tågvärden eventuellt begär stopp under färd tex i samband med nämda frånåkning, så åligger det till syvende o sist likväl föraren att göra en bedömning om stopp i maskin.
Sammanfattning, i sverige är det lokföraren som är ombordsansvarig, tågvärd ansvarig på öresundsförbindelsen efter M C till ZCPH via ZSVO. Korrekt eller inte???
september 30, 2008 at 7:18 e m
Som att lyfta på en sten och så myllrar det av kryp! Ständigt dessa småaktiga, elaka, sura – och som denna gång invandrarfientliga – kommentarer.
Hade mannen inte brytt sig hade ni väl skrivit att det är typiskt ”dom där” att inte bry sig om sina barn. Undrar hur mycket sympati, respekt & omtanke ni gör er förtjänta av ens från era närstående varje dag?!