När 16-åriga Sara bor hos sin pappa varannan vecka känner hon sig instängd.

”Jag saknar honom som han var när jag var liten. Numera är han så sträng och religiös – han är mer muslim än pappa”

Sextonåriga Sara reser mellan två världar varannan torsdag när hon packar sin väska och tar tunnelbanan till sin pappa för att bo där över helgen. Han är muslim och håller fast vid sitt hemlands traditioner; för honom får hon absolut inte ha någon pojkvän. Självklart tycker Sara om sin pappa som alla andra gör om sina föräldrar. Saras pappa har humor, och han är givmild. Men hon känner mig pressad när hon är hos honom, för han vill att Sara ska lära sig arabiska och gå i ko­ranskola.

Självklart måste hon ljuga om sin pojkvän … Stämningen är ofta spänd och pinsam. Hon vet inte längre vad hon ska prata om med sin pappa, för hon har så mycket att dölja.

Saras pappa har varit i sitt forna hemland eftersom det inte finns några lämpliga fruar åt den muslimska adeln i landet var han tvungen att importera en som ej är ”förstörd av västerländska värderingar”. Pappans nya ”hushållerska” ogillar att Sara sminkar sig.

Läs mer om Sara på DN – Jag måste dölja så mycket för min pappa

