Den 36-årige så kallade ”pussmannen” skakar på huvudet när han under förmiddagens förhandling i tingsrätten i Lund försöker förklara sina tilltag. Lika lustigt tycker inte de fyra unga kvinnor det är som sitter mitt emot honom i rättssalen. Även om de, liksom åklagare Titti Malmros och ”pussmannens” juridiska ombud, advokat Per Schånberg, emellanåt ler åt mannens förklaringar.

– En av de drabbade kvinnorna som inte uppskattade den här ”kulturyttringen” från mannen kände ett starkt obehag när han kramade och kysste henne på halsen. Sedan jag kom loss från honom fick jag rusa in i ett provrum i en affär och pusta ut, berättar en av de sammanlagt 16 kvinnor som anmält mannen för sexuellt ofredande.

En 18-åring kvinna som satt på Stadsbiblioteket i Lund kände hur någon kysste henne slemmigt och vått i nacken. Hon upplevde det som fruktansvärt obehagligt då mannen smög på henne bakifrån när hon satt och pluggade.

Mannen säger i rätten:

– I den kultur där jag kommer ifrån kramar man kvinnor och kysser dem en gång på vardera sida av kinden. När man gör det här hamnar man i fängelse. Jag fattar ingenting…

Nu var det ”slemmigt kyssande i nacken” på en ung kvinna som oförberett blev utsatt för den här ”kulturyttringen”

Här kan nog DO hjälpa mannen som måste känna sig djupt kränkt efterson svenska kvinnor som utsatts för denna ”kulturberikning” inte uppskattar den.

Sydsvenskan – Pussande man skyller på kulturskillnader
Sydsvenskan – Student häktad för kyssart

