TV4 erbjuder de politiska partierna att köpa tv-reklam för första gången. Tanken är att partierna ska kunna göra reklam under valet till Europaparlamentet och riksdagen i år och nästa år.

TV4 omfattas inte längre av radio och tv-lagens krav på opartiskhet. Reglerna ändrades i och med övergången till digitala sändningar och TV4 jämställdes mer med de andra kommersiella kanalerna. Detta gör det alltså möljigt för TV4 att sälja reklamplats även till politiska partier.

– De etablerade partierna med miljöpartiet i spetsen uppmanar till bojkott.De menar på att det skapar ett politikerförakt med en del av tv-reklam.

TV4:s vd Jan Scherman satsade partierna 260 miljoner kronor på reklam i förra riksdagsvalet.

– Det tycker jag vittnar om någon slags misstro mot medborgarna, att vi klarar av att läsa reklamen i alla medieformer, på alla tribuner, men om den skulle hamna i tv så skulle inte folket klara av det, säger Jan Scherman.

TV4:s vd Jan Scherman har i ett första steg bjudit in de sju riksdagspartierna. Men han har inte bestämt hur man ska förhålla sig till partier utanför riksdagen.

– Partier som uppenbart talar om att de är emot det demokratiska systemet, där förbehåller vi oss rätten att säga nej. Det är ett ganska enkelt beslut, säger Jan Scherman, vd på TV4.
– Men de som inte är riksdagspartier, som Sverigedemokraterna till exempel?

– Jag vill inte uttala mig om det. De är inte inbjudna till den här diskussionen, sedan får vi se hur den händer.

– Snacka om dubbelmoralen i etablisemanget. Man kan fråga sig vad som ingår i Jan Schermans ”demokratibegrepp” efter dessa ord
– Jag skulle gärna vilja veta vilka politiska partier han åsyftar på när han talar om är emot de ”demokratiska systemet”.

-Alla partier som ställer upp i ett demokratiskt val ingår väl i det demokratiska systemet, sen att man inte delar åsikterna som partier går till val på är en annan sak.

SR – Ekot

Annonser