En av bloggens läsare har skickat Skaraborgs Läns Allehanda (SLA) till bloggmailen eftersom det var en intressant artikel i den. SLA finns ej som nättidning på webben, jag har fått den skickad till mig som pdf-fil.
Det är ett reportage om Jan-Åke Liljedal, en av tre integrationspoliser i Västra Götalands län. Enligt Jan-Åke är det ett lågprioriterat område inom polisen det här med integrationsfrågor. Han jobbar med en hel del med rekrytering av poliser med ”icke svensk” bakgrund. Han föreläser i skolorna och komvux.

Saxat från tidningsartikeln.
– Polisen har dålig koll på hur människor från olika kulturer lever, vilka regler och traditioner man följer. Visste vi mer kunde vi undvika många problem. Vi måste, av rent operativa skäl inom polisen,hitta kommunikationsvägar där vi tar hänsyn till detta.

– Sen följer det några intervjuver med några med rätt bakgrund, dvs ”icke svensk”. Intervjuverna är gjorda på en skola med 20 elever och sex av dessa har invandrarbakgrund de läser den förberedande polisutbildningen i Hjo.
– Jag har fått dela artikeln i två delar.

Här kommer del 2

En av eleverna vid skolan den 23-åriga Boufotiv Ouattara säger i intervjun att han/hon ska satsa hårt på skolan i Hjo, fixa sitt körkort och sen söka till polishögskolan.

– Jag ska bli polis även om jag kanske till en början blir hatad för det.
Av vem?
–Av andra afrikaner. Det är inte många som förstår mitt yrkesval. För dem är polis ett skällsord. Men jag vill bli en förebild, visa andra att poliser inte är någon som är våldsam utan som är nyttig och viktig på många sätt.

Tack till bloggläsaren som skickade denna intresanta artikel.

