Jag har hittat två intressanta artiklar skrivna om ledande socialademokrater i resp kommun och deras syn på den havererade invandringspolitiken. Först ut är Anders Lago, Södertäljes värlsdsberömda kommunalråd.

I torsdags presenterade socialdemokraterna sitt rådslag för migration, nya och skärpta tag i sin invandringspolitik. Det skedde i Hovsjöskolan, hemma på Anders Lagos egna gata i Södertälje.
– De socialdemokratiska förslagen gjorde Lago inte speciellt lycklig.

– Bra att mitt parti tar sig an dessa frågor på ett nytt vis. Men min åsikt är fortfarande att förslagen inte är tillräckliga för att lösa de utmaningar som Södertälje och andra kommuner står inför. Nu ska vi studera de här förslagen, därefter återkomma med egna, sa Anders Lago på plats i Hovsjöskolan.

Länstidningen

– Jag ser fram emot att få höra och läsa om Lagos förslag om hur socialdemokraterna ska komma tillrätta med den havererade asyl/invandringspolitiken

Idag lördag har Anders Lago en debatt artikel i DN om socialdemokraternas nya inriktning på flyktingpolitiken. Av artikeln att döma är han mycket besviken på den nya inriktningen.

Jag är mycket kritisk till socialdemokraternas nya inriktning på flyktingpolitiken. Med stor besvikelse konstaterar jag att mitt parti är lika obenäget som moderaterna att tänka i nya banor kring Sveriges flyktingpolitik. I socialdemokraternas nya flyktingprogram vill man i stort sett bara ställa hårdare krav på flyktingarna. Men det är inte bristen på krav som gör att företagen inte anställer högt utbildade och meriterade personer, utan det är dessa personers mörkare hy och annorlunda klingande namn. Jag blir både ledsen och förbannad över att det svenska samhället inte tar till vara all denna kompetens.

DN

Efter statsministerns besök i halalslakteri i början på månaden och sen få läsa kraven som den ”Nya adeln” ställer på att få tid för bön samt att arbetsgivaren ställer bönerum till förfogande på arbetsplatsena, samt inte skapa förbud för att användandet av ”huvuddukar”, om det bara handlade om en liten duk men det är ju tyg för ett helt sängöverkast det handlar på dessa vandrande tält.

-Jag har mycket svårt att se hur dessa ”högvinster” ska få jobb när vi går in i en lågkonjunktur samt att det är väldigt stora kullar nu med ”svenskfödda” ungdomar som ska ut på arbetsmarknaden.
– Ska importerna ha jobb före de som är födda inom landet? Ska den ”Nya adeln” inkvoteras före svenskfödda på arbetsmarknaden så kan man nog räkna med att den sk ”rasismen” får en grogrund.

Nu till Göteborgs starke man, Göran Johansson. Göteborgs Posten har haft en artikelserie i tre delar om hur Göteborg är landets mest segregerade stad.
Och aldrig mötas de tu .. heter del 1, del 2 heter Hur återupprättas förortens stadsliv? och del 3 heter En chans på miljonen, en mycket läsvärd serie i tre delar.

Göran Johansson fick mycket kritik för 10 årsedan när han uttalade sig om flyktingpolitiken och blev ”nassarnas hjälte”. Att Göteborg är landets mest segregerade stad skyller han på landets flyktingpolitik.

– Det är skitsnack, säger Göran Johansson och reser sig ur fåtöljen.
Han drar ut en skrivbordslåda och plockar fram en sparad löpsedel från en kvällstidning som för tio år sedan gjorde honom till vän med nynazister, för hans uttalanden om flyktingpolitiken.
– Jag förutspådde det vi ser idag, och för det blev jag utmålad som skinnskallarnas hjälte. Men jag fick rätt när jag då sa att vi om tio år skulle få betala ett högt pris för vår flyktingpolitik. Nu har vi en förfärlig trångboddhet med stora flyktingfamiljer i tvårummare, jag vet till och med folk som bor i skyddsrum.

Hela artikeln finns att läsa på G-P med möjlighet till kommentarer av läsarna.

– Antagligen har Göran och Anders lite att säga till i det multikulta partiet under ledning av Mona. Deras åsikter kommer antagligen att väga lätt.

