Då kan man läsa om att Vägverket vill ha hårdare tag mot taxifusket i landet, främst är det i storstäderna som fusket är utbrett med skatter och avgifter. Officiellt omsätter branchen 12 miljarder kronor och Skatteverket uppskattar den svarta verksamheten bland registrerade taxiåkerier till 1,5 – 2 miljarder kronor. Då är inte verksamheten som bedrivs helt illegalt med ”svarttaxi” bilar inräknat. Det räcker att gå på Avenyn en fre – lördagkväll ner samt gå förbi McDonalds i Nordstan, man blir i princip påhoppad av hela ”multikulti klientelet” som raggar svarttaxikunder.

Man kan läsa i Borås-Tidning att polisen gjort en taxirazzia den 30 maj i år och av 32 stoppade bilar blev det 14 rapporter skrivna samt en bil fick skyltarna beslagtagna. Taxirazzian kom till efter att många rapporterat brott i samband med sina taxiresor. I Borås fanns även Försäkringskassan med för att kontrollera om förarna uppbar någon form av ersättning därifrån, 2 st misstänkta bidragsfuskare ertappades bland de kontrollerade fordonen.
– Mest anmärkningsvärt från razzian i Borås var att en bil körde på dubbdäck samt att prisuppgiften som skall finnas synlig i bilen var från 1999.

I Göteborg har ett antal taxirazzior genomförts vid olika tillfällen och när man läser Martin Staxängs uttalande efter razzian 2006:

– Vi brukar aldrig behöva leta efter brister när vi kontrollerar taxibilar och taxichaufförer, säger han. Felen är så många och bristerna så uppenbara att vi inte kan missa dem.

Taxirazzian vid Landvetter flygplats i novemder 2007 resulterade att 19 av 62 kontrollerade taxibilar fick sina gula registreringsskyltar bortskruvade. 59 rapporter skrevs på dessa 62 taxibilar. Även Försäkringskassans tjänstemän var med vid razzian och 3 av chafförerna var förtidspensionerade och 5 var halvt förtidspensionerade.

– Förr brukade jag uppmana min dotter att aldrig åka svarttaxi, säger Anders Granath, chef för trafikpolisens vägkontrollgrupp i Göteborg. Nu säger jag till henne att inte åka taxi överhuvudtaget, jag kommer hellre och hämtar henne när som helst under dygnet.

I samband med Olympiatravet på Åby travbana i Mölndal genomfördes det en razzia mot taxi och dagens värsta syndare var en friåkare i en Mercedes fick sina skyltar bortskruvade, bilen var avregistrerad för yrkesmässig trafik och var således ingen taxi längre. Även Skatteverket var med vid Åby och kontrollerade taxametrarnas utprintade listor mot den listan som printas ut vid den senaste besiktiningen och fann en del chafförer med väldigt låg beläggning i sin droska.

Den 4:de juni rapporterar SR att Göteborgspolisen haft en stor razzia utanför hotell Gothia i centrala stan och var tredje bil fick anmärkning.

– För att komma åt en del av skattefusket måste även de sk ”friåkarna” och deras taxametrar kopplas till någon form av redovisningsterminal, de stora seriösa taxicentralerna har sina taxibilar kopplade till en redovisningsterminal och där är fusket mindre. De serösa taxibolagen har slängt ut vissa förare som redovisat att körda mil inte gått ihop med antalet intjänade kronor.

När Taxi Göteborg hade styrelsemöte angående att några åkare skulle uteslutas så bombhotades mötet. Styrelsen hade att besluta om fem åkare skulle uteslutas pga att dessa förare hos Taxi Göteborg fått sina trafiktillstånd återkallade av länsstyrelsen sedan de underlåtit att redovisa samtliga sina inkomster. Taxi Göteborg blev första stora bolaget att granskas av Skatteverket och ett 20-tal åkare avslöjades med oredovisade inkomster på 10 -12 miljonerkr
SvD

Bollen ligger nu hos Näringsdepartementet. Sydsvenskan

Annonser