DN har en reportageserie som kallas ”En bild av Sverige” inför nationaldagen den 6 juni.

Så här ser det ut i det ”Nya svenska folkhemet”

Deras pappa, Jasim Elewi, flydde till Sverige redan 2002. Då sålde familjen sin gård för att Jasim skulle kunna betala 10.000 dollar till smugglarna som förde honom hit via Turkiet. Medan Jasim Elewi flyttade runt hos vänner i Malmö bodde familjen hos hans bror i Najaf som drabbats hårt av inbördeskriget i centrala Irak.
– Hela tiden var jag orolig för att något skulle hända min familj, säger Jasim.

Man kan fråga sig vilket ansvar denna hedersman tar för sin fru och 6 barn, ge sig iväg bara och lämna de i sticket i Irak, tycker hans handlande är väldigt egoistiskt och oansvarigt.

Stackars barn säger jag bara som rycks upp mitt i natten för en bönestund.

Varje morgon stiger familjen upp med solen för att be morgonbönen. På en väg i lägenheten hänger en bönekalender som anger solens gång över Malmö.
02.35 – Solen går upp i Malmö. Familjen Elewi kliver upp och ber morgonbön.

Jag rekomenderar att läsa hur familjens liv är inrutat med bön, vattenpipa, lite studier.

Skulle vara intressant att veta vad denna familj kostar oss skattebetalare i månaden, tyvärr så framkommer det inte i artikeln vad den kostar.
DN: